Popular Posts / Paling Ramai Pembaca

Pengalaman Membeli Laptop



So far 3 brand yang paling mudah untuk aku buat analisis. Sony, Dell, Acer atau buatan jepun, buatan amerika, dan buatan taiwan. Tapi, sebenarnaya semuanya banyak di buat di malaysia.

So far kalau aku ada duit lebih aku akan pilih brand sony sebab lasak dan long-term service support yang bagus. Contoh kalau dah habis 1-2 tahun warranty just bawak laptop tersebut ke sony support centre, dia akan kenakan bayaran kos buruh dan kos spare part jee. Aku biasa baiki sony handycam aku di sony service di mid vally. Kat situ tertera jadual kos-kos buruh dan kos spare part yang mereka (sony) akan kenakan, kalau baiki tv kos buruh harga lain, kalau handycam kos buruh harga lain begitu juga laptop harga buruh juga berlainnan.


Berlainan dengan dell pula, memang lasak tapi yang paling aku tak suka kau kena beli warranty baru jika warranty lama dah expired. Let say kalau rosak sikit, kos aku kena beli warranty baru dlm 799.00 tapi kos rosak baru jee 300.00 soo rugi lagi 400.00, tapi kalau laptop kau asyik rosak 3-4 kali dlm masa satu tahun menag berbaloi beli warranty dell.

Dulu laptop dell aku rosak, aku ingat rosak motherboard / chip grafik kad, rupa-rupaynya rosak wayar monitor jee. Tapi berbaloi bagi aku sebab kalau dah tukar mother board baru kira kau dah dapat macam laptop baru. Lagi pun staff dell tak cakap banyak dia ganti jee apa yang kita suruh. Cuma kena sediakan duit.

Sebagai tambahan, staff outsourse dell, datang hingga ke dalam rumah untuk baiki laptop kita, so tak payah bawak pegi office diaorang.

Best friend aku suka dengan brand acer, tapi aku tak ada pengalaman service after sale dengan syarikat acer, tapi dari segi murah memang kau akan dapat spec yang sama dengan sony/dell dengan harga yang jauh lebih murah.

Walaupun  orang kata acer lebih manja, tapi kalau senang untuk di baiki tak salah kalau kita cuba sendiri.

2 comments:

  1. Mcm mana nak suruh orang Dell dtg rumah service laptop?

    ReplyDelete
  2. Mcm mana nak suruh org Dell dtg repair laptop ke rumah?

    ReplyDelete