Popular Posts / Paling Ramai Pembaca

Lagi lagi ASB


 

Untuk posting pertama aku pada tahun 2013 nii, aku nak share sedikit mengenai ASB. Iaitu tambahan dari maklumat yang aku share sebelum ini.

http://tipsjimat.blogspot.com/2011/04/pinjaman-asb-maybank-islamic.html

Ramai blogger yang aku baca dan tengok, kondem pasal pinjaman ASB, katanya memberi keuntungan kepada bank semata-mata.

Kalau macam tuu bagaimana cerita kita pinjam duit untuk beli rumah? Bukan ker bank juga buat untung?

Tak kisahlah berapa banyak bank nak untung asal kita tak payah nak menyewa rumah lagi dan kita dapat jual rumah tuu dgn harga yang tinggi bila harganya sudah naik!

Kenapa terlalu fokus bank yang untung giler2 dan kita hanya dapat untung ciput jee.

Aku selalu anggap pelaburan ini ibarat peralatan perang. Sebab tuu mat saleh jugak sebut alat pelaburan sebagai "investment instrument". Sebabnya setiap alat perang ada kelebihan dan kekurangan.

Contoh : Jet pejuang memang boleh bergerak laju dan boleh terbang tinggi dan jauh, tapi jet pejuang juga tidak kalis senjata ringan, cuba tembak 100 biji guna peluru M16 atau AK-47 dari jarak dekat, confirm hancus jet tuu.

Tapi kalau tembak guna senapang yang sama di kereta kebal, confirm Tank tuu buat dono/bodoh jee, walhal kita tahu yang kereta kebal bergerak agak slow dan jarak perjalanan juga tidak jauh berbanding dengan jet.


http://www.asnb.com.my/news/asb_pendapatan2012.htm

Sekali lagi saya tegaskan disini tujuan kita masuk ASB ialah;

1.Untuk jangka masa panjang dan akan ambik semula bila pencen sek sok.

2. Untuk elak polisi pecah tabung (ambik duit yang di simpan dalam ASB) bila time poket kosong. Sebabnya pasti kita akan curi2 duit simpanan tersebut bila nampak dah banyak sikit.

3. Modal hanya sekali dan tak payah pening kepala tiap2 tahun. Ibarat modal 12,000 tapi selepas 20 tahun akan jadi 200,000

4. Pinjaman tersebut dilindungi insuran so ada family yang ditinggalkan insallah akan ada duit bila kita mati sek sok / mati dulu.

5. Return nya agak terjamin dan lebih tinggi dari fix deposit dan sebahagian besar dari saham amanah lain.

6. Dividend auto top-up ke dalam jumlah principle asal/investment asak. Ciri yang tidak ada pada AHB dan saham Bank Rakyat dan saham Bank Persatuan. 

Aku tak peduli berapa banyak bank yang untuk dari pinjaman ASB aku yang aku peduli berapa banyak yang aku untung.

Kepada pembaca yang masih blur2 apa yang aku melalut nii sila rujuk posting lama aku disini.

http://tipsjimat.blogspot.com/2011/04/pinjaman-asb-maybank-islamic.html 








No comments:

Post a Comment