Aku sekarang nii pakai laptop Dell. Aku dah pakai laptop nii sejak tahun 2008. Pada tahun 2010, laptop aku rosak, lepas call dell, dia kata warranty aku dah habis dan aku kena beli warranty baru.
Lepas bayar lebih kurang RM 700.00 dia suspect motherboard aku rosak, lepas tukar motherboard laptop aku masih tak hidup. Lepas technician bawak balik ke office dia barulah tahu yang sebenarnya rosak adalah LDC cable.
Hamper kalau aku tahu rosak LCD cable jee baik aku pergi kedai computer biasa jee. Mung kos tukar 100-200 ratus saja (sebab bukan LCD yang rosak) kabel wayar jee yang rosak.
Menatang sungguh service Dell nihh, perabis duit aku jee. Mujur Allah nak tolong aku, motherboard bary yang dia tukar tuu dia tak tukar balik ke yang asal. So jadi laptop aku macam laptop baru sebab motherboard baru.
Tahun 2013, laptop aku rosak balik. Cara rosak sebijik macam kerosakan lama, display berkelip-kelip dan ada 2 vision atau 2 lapis window.
Sekali lagi aku call dell service centre, kali nii dia kata nak tukar LDC dan cabel LCD jumlah harga baiki RM 564.00, mak aiii mahal nyaaaa.
Last sekali aku cari info di mudah.my jumpa satu mamat nii yang expert pasal baiki laptop. Dia charge aku cuma RM 360.00 jimat RM 204.00
Moral of the story, stop buying dell spare part mahal dan kos service mahal nak mampus!
Laptop baru aku tukar beli SONY pulak sebab service centre sony ada banyak di setiap bandar-bandar besar.
Lepas tuu sony hanya baiki apa yang yang rosak, tak ada memandai-mandai suruh customer beli warranty lanjutan dulu sebelum baiki macam DELL. Lepas tuu staff DELL diagnose computer aku ikut handphone jee lepas tuu teka rosak apa, bagi quotation yang gila babi punya mahal.
Aku pakai handy-cam dan play-station SONY pun tak ada pun cara baiki pelik macam DELL nii.
Nak kata barang Dell lasak tak jugak, aku pakai barang Sony dah 6-7 tahun kurang rosak punn. Kalau kena baiki tak sampai 2-3 ratus.
No comments:
Post a Comment